Tarih: 24.05.2014 23:05

MARDİN TARİHİ VE YAŞAMINI BU MÜZEDE YAŞAMAK GEREK!

Facebook Twitter Linked-in

Sabancı Vakfı, medeniyetlerin beşiği Mardin’de, önce Süvari Kışlası, ardından Askerlik Şubesi sonrasında da Vergi Dairesi olarak kullanılan tarihi yapıyı Mardin’in kentsel oluşumu ve yaşam biçimini, toplulukların aralarındaki bağları ve bunların töre, dil ve kültür niteliklerini gösteren eserlerin sergilendiği “Sakıp Sabancı Mardin Kent Müzesi”ne dönüştürdü.
Mardin`in ilklerininin barındığı Tarihi alanda bulunan Binada “Dilek Sabancı Sanat Galerisi” de yer alıyor.

Sakıp Sabancı Mardin Kent Müzesi ve Dilek Sabancı Sanat Galerisi, 1 Ekim’de Kültür ve Turizm Bakanı Ertuğrul Günay, Devlet Bakanı Mehmet Aydın, Diyanet İşleri Başkanı Ali Bardakoğlu, Türkiye Ermenileri Patrik Vekili Aram Ateşyan, Fener Rum Patriği Dimitris Bartholomeos, Türkiye Musevi Cemaati Hahambaşı İsak Haleva, Mardin ve Midyat Süryani Metropolitleri Saliba Özmen ve Samuel Aktaş ile Güler Sabancı, Dilek Sabancı, Türkan Sabancı, Dönemin İstanbul Valisi Muammer Güler, Dönemin Mardin Valisi Hasan Duruer, iş ve sanat dünyasından çok sayıda seçkin davetlinin katılımıyla muhteşem bir törenle açılmıştı.

Osmanlı padişahlarından II. Abdülhamit döneminde, Diyarbakır Valisi olan Hacı Hasan Paşa tarafından 1889 yılında yaptırılmasını takiben önce “Süvari Kışlası”, daha sonra “ Askerlik Şubesi “ ve 1991-2003 yılları arasında da “Vergi Dairesi” olarak kullanılan tarihi yapı üç yıl süren restorasyon çalışmalarının ardından “Sakıp Sabancı Mardin Kent Müzesi ve Dilek Sabancı Sanat Galerisi” olarak ziyaretçilerini ağırlıyor.

Müzede sergilenen eserler, Mardin Müzesi’nden ve çevre müzelerden ödünç alınan eserler, İstanbul’daki Mardinliler Eğitim ve Dayanışma Vakfı (MAREV) tarafından bağışlanan eserler ve Mardinlilerin müzeye doğrudan bağışladığı eserlerden ve Mardin`e has Taş İşçiliği ve Kazancı Ustalarının Bal mumu Heykelleri ve Nostalljik Mardin yaşamına ait izler taşıyan eserler oluşuyor.

Sakıp Sabancı Mardin Kent Müzesi içerisinde kentin coğrafyasını, tarihini, mimari yapısını, ekonomisini, içerisinde barındırdığı dinleri ve yaşam kültürünü yansıtan eserler, fotoğraflar ve canlandırma bölümleri bulunuyor.

Müzenin girişinde şehrin tarihteki adlarını anlatan bir pano ile binlerce yıllık Mardin`in bir yandan sürekli değişen, bir yandan da hiç değişmeyen kimliği vurgulanıyor.

Sakıp Sabancı Mardin Kent Müzesi eşsiz parçaların ve eserlerin sergilendiği bir müze görünümünde izleyicilerden muhteşem bir ilgi ve Övgü alıyor. 19. Yüzyıl sonlarına ait Linof fotoğraf makinesi ve Ortadoğu’nun ilk matbaasına ait elle çalışan ilk matbaa makinesinın,Deyrulzafaran Manastırı’na ait bu matbaa makinesi Antakya Süryani Kilisesi’nin Patriği Moran Mor İğnatiyos tarafından İngiltere’den getirilmiş ve 1889 yılında hizmete sunulmuş. Müzede bu makine ile basılmış iki kitapçık da teşhir ediliyor.
Bu parçalar arasında bir grubun yeri ise ayrı bir özel önem taşıyor. Mardin’de yaşamış üç farklı dinin ( Müslüman, Süryani ve Ermeni) mensuplarına ait mezar taşları bulunuyor.
Sakıp Sabancı Mardin Kent Müzesi ve Dilek Sabancı Sanat Galerisi’nin ince uzun yapısı doğrusal bir yürüme aksında sergileme birimlerinden oluşuyor. Mekansal bütünlüğün vurgulandığı sergileme düzeninde Mardin kenti kimliğine özgü özellikler dikkat çekiyor.
Farklı boyutlarda tasarlanan sergileme ünitelerine ek olarak, yapıdaki mevcut nişler de el sanatları ürünlerinin yansıtıldığı birimler olarak sanatseverlerle buluşuyor.

Sakıp Sabancı Mardin Kent Müzesi ve Dilek Sabancı Sanat Galerisi, tarihi, turistik, mimari ve görsel değerleriyle dünyanın sayılı sit kentlerinden biri olan Mardin’in asırlardır biriktirilen tarihi ve kültürünün tanıtımına önemli katkı sağlıyor.

Süvari Kışlası Hakkında: Mardin Eski Hükümet Konağı yanındaki eski askeri kışla, 19. Yüzyılın sonlarına doğru inşa edilir. Yapının mimarı Ermeni asıllı Serkis Elyas Lole’dir. Kışla iki katlıdır. Yapının iki giriş kapısından kuzeydeki ana giriş kapısı incelikli taş işçiliği ile dikkat çeker. Taç kapıyı çevreleyen kemerde yörede sıkça rastlanan asma dalı, üzüm salkımı motifi kullanılmıştır. Giriş kemerinin üstünde iyice belirsizleşmiş II. Abdülhamit dönemi Osmanlı Tuğrası yazısı motifi yer alır. Güney kapısından girilen alt katın, kışlanın ahır kısmı olduğu anlaşılmaktadır. Üst kat mekanı ortadan ikiye bölen payeler ve birbirinin tekrarı çapraz tonozlarla oldukça
etkileyicidir. Güney duvarındaki 2 payanda daha sonra yapının kaymasını engellemek için eklenmiştir. Bu kışla Süvari Alayı Kışlası, Jandarma Komutanlığı Askerlik Şubesi, Jandarma Karakolu ve en son Vergi Dairesi olarak kullanılmıştır.


ARTUKLU HABER AJANSI-MARDİN
ABDULLAH ORTAÇ-ÖZEL HABER

 




Orjinal Habere Git
— HABER SONU —